Jak bezpiecznie podróżować z dzieckiem? Prawo drogowe dla rodziców w pigułce 2019.

W drodze powrotnej z rodzinnej wycieczki wpadłam na pomysł, by w kilku zdaniach, napisać Wam o podstawowych prawnych zasadach przewożenia małych dzieci samochodem. Na szczęście większość rodziców, traktuje ten temat poważnie i kupuje odpowiedni fotelik samochodowy już w ramach wyprawki noworodkowej. Jeśli masz w swoim otoczeniu kobietę w ciąży – koniecznie podeślij jej ten artykuł.

Kryterium wzrostu.

Ustawa Prawo o ruchu drogowym nakłada obowiązek przewożenia dzieci w odpowiedni sposób – dziecko powinno być zapięte pasami i być umieszczone w foteliku samochodowym. Podstawowym kryterium, jeśli chodzi o konieczność posiadania fotelika jest kryterium wzrostu – 150 cm!

W pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3, wyposażonych w pasy bezpieczeństwa lub urządzenia przytrzymujące dla dzieci, dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu jest przewożone, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 3b, w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci, zgodnym z:

1) masą i wzrostem dziecka oraz

2) właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej lub w regulaminach EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe.

Wymogi europejskie.

Regulacje dotyczące przewozu dzieci w samochodach osobowych nie są takie same w każdym kraju Europejskim. Podróżując po Europie najlepiej zamontować fotelik na tylnej kanapie i w ten sposób przewozić dziecko.

W każdym kraju UE przyjęto jednak zasadę, iż w przypadku przewożenia dziecka w foteliku zamontowanym na przednim siedzeniu, tyłem do kierunku jazdy, poduszka powietrzna dla pasażera musi być wyłączona.

Unia Europejska dąży do wprowadzenie obowiązku jak najdłuższego przewożenia dzieci w fotelikach montowanych tyłem do kierunku jazdy. Założenie jest takie, by w ten sposób przewozić dzieci co najmniej do ukończenia przez nie czwartego roku życia!

Standardy bezpieczeństwa?

Foteliki bezpieczeństwa dla dziecka oraz inne urządzenia przytrzymujące dla dzieci są instalowane w pojeździe, zgodnie z zaleceniami producenta urządzenia, wskazującymi, w jaki sposób urządzenie może być bezpiecznie stosowane.

Pełny Regulamin nr 44 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG/ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń przytrzymujących dla dzieci przebywających w pojazdach o napędzie silnikowym ( „urządzenia przytrzymujące dla dzieci” ) – jest dostępny tutaj.

Najważniejsze informacje o rodzajach fotelików znajdziecie na innych stronach internatowych, natomiast w tym wpisie skupiamy się na prawie i nie chciałabym się rozpisywać, np. o budowie fotelików. Warto jednak nadmienić, iż zgodnie z regulaminem Europejskiej Komisji – każdy fotelik samochodowy musi spełniać odpowiednie standardy. Pamiętajmy, że najlepiej jest kupić nowych, nieużywany, bezwypadkowy fotelik samochodowy dla dziecka i by szczegółowo zapoznać się z pojęciem ISOFIX oraz przestrzegać zasady, jak najdłuższego przewożenia dziecka tyłem do kierunku jazdy.

Niebezpieczne wyjątki od zasady ogólnej.

W kilku sytuacjach, zgodnie z prawem, można przewozić dziecko bez fotelika samochodowego. Tylko nie jestem pewna, czy jest to bezpieczne i osobiście boję się korzystać z tych możliwości. Zastanawiam się, czy to ja jestem przewrażliwiona, czy ustawodawca rzeczywiście widzi różnicę w przewożeniu dziecka autem rodzinnym lub np. taksówką, tak jakby podczas jazdy taksówką nie zdarzały się wypadki…

Jakie to wyjątki, oprócz wspomnianej taksówki?

1) Na tylnym siedzeniu pojazdu, można przewozić dziecko mające co najmniej 135 cm wzrostu, które jest przytrzymywane za pomocą pasów bezpieczeństwa – w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost dziecka nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci zgodnego z warunkami.

2) Zezwala się na przewożenie na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.

Po przeczytaniu tego zdania w ustawie… byłam w szoku. Przepisy europejskie idą w kierunku uregulowań nakładających obowiązek przewożenia dziecka do 4 roku życia (!) tyłem do kierunku jazdy, a polskie przepisy zezwalają w sytuacji, gdy nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa, by dziecko, które skończyło 3 lata (!) jechało bez fotelika. 

3) Jak wspomniałam zasady przewożenia dziecka w foteliku nie dotyczą przewozu taksówką, ale również :

a) specjalistycznym środkiem transportu sanitarnego, o którym mowa w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym,

b) pojazdem Policji, Straży Granicznej lub straży gminnej (miejskiej);

4) Ostatnia możliwość odstąpienia od przewożenia dziecka w foteliku bezpieczeństwa dotyczy sytuacji, gdy dziecko posiada zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci.

Kary za nieodpowiednie przewożenie dziecka?

1) Mandat w wysokości 150 zł za przewożenie dziecka bez fotelika/podstawki.

2) Mandat w wysokości 150 zł za przewożenie w foteliku dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która jest aktywna podczas przewożenia dziecka.

3) Zabrania się również przewożenia dziecka mającego mniej niż 150 cm wzrostu na przednim siedzeniu, poza fotelikiem bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniem przytrzymującym dla dzieci.

4) Mandat w wysokości 150 zł można otrzymać również za przewożenie dziecka w źle zamontowanym (niezgodnie ze wskazaniami producenta) urządzeniu.

Pamiętajmy jednak, że to nie grzywna jest największą karą, a brak bezpieczeństwa i skutki wypadku drogowego dla nas i naszych dzieci. Bądźmy ostrożni. Szerokiej drogi!

Bibliografia:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1260)
  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 1624)
  • Regulamin nr 44 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG/ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń przytrzymujących dla dzieci przebywających w pojazdach o napędzie silnikowym ( „urządzenia przytrzymujące dla dzieci”

Wpisy, które mogą Cię zainteresować:

Bieszczady z dziećmi – aspekty prawne.

Weekend z dziećmi w Kazimierzu Dolnym. Osiem miejsc, które warto zobaczyć.

Mama z maluszkiem na rowerze – co na to prawo?

Wakacje nad wodą – o jakich obowiązkach prawnych powinny pamiętać mamy?

 

Dodaj komentarz